DEFINISI TEKNIK KWL
Pada
tahun 1986, Ogle membina carta KWL untuk tujuan membantu merangsang pemikiran
atau minda pembaca secara aktif semasa proses membaca. Model ini dikembangkan
untuk membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan
daya pengetahuan murid-murid mengenai sesuatu topik. Teknik ini terbina
daripada akronim perkataan bahasa Inggeris KWL, yang membawa maksud:
K
– Know : Apa yang saya tahu?;
W
– What : Apa yang ingin saya tahu?; dan
L
– Learn : Apa yang saya pelajari?
Pelaksanaan
teknik KWL dalam bilik darjah ataupun penggunaannya secara individu untuk
tujuan pembacaan secara kritikal tertumpu kepada penggunaan jadual KWL. Jadual
KWL adalah seperti yang berikut:
JADUAL
KWL
K (KNOW)
Apakah yang saya
ketahui?
|
W(WHAT)
Apakah yang ingin
saya ketahui?
|
L(LEARN)
Apakah yang telah
saya pelajari?
|
Dalam langkah K
seseorang pembaca bertanya kepada dirinya apa yang sudah diketahui tentang
topik yang sedang dikaji.
|
Dalam langkah W
pembaca akan berfikir secara analitikal iaitu dengan bertanyakan soalan
kepada diri sendiri tentang topik yang sedang dikaji.
Ketika bertanyakan
soalan-soalan tersebut pembaca boleh mengamalkan teknik penyoalan 5W 1H:
W – What (Apa)
W – When (Bila)
W – Where (Di mana)
W – Why (Mengapa)
W – Who (Siapa)
H – How
|
Dalam langkah L ini memberikan peluang kepada
pembaca membuat refelksi berkaitan dengan apa yang sudah diketahui tentang
topik yang dikaji.
Berdasarkan maklumat baharu yang diperolehi dan
berdasarkan pengetahuan sedia ada berkaitan sesuatu topik bolehlah pembaca
membuat kesimpulan baharu mengenai topik dikaji itu.
|
JENIS-JENIS BAHAN
BANTUAN MENGAJAR
Bahan
yang digunakan adalah bahan berdasarkan teks cerpen. Penggunaan teks cerpen ini
adalah bertujuan untuk memudahkan para pelajar untuk mengingati jalan cerita
yang dipaparkan dalam cerpen tersebut. Cerpen yang digunakan dapat dilihat
seperti dibawah:
Kaduk,
Ayam dan Raja (Zurinah Hassan)
Cerpen Kaduk, Ayam dan Raja
mengisahkan perjuangan cucu Kaduk iaitu Hakim yang berusaha mendapatkan tanah
milik arwah datuknya yang diambil oleh Raja.
Hakim yang merupakan lulusan universiti telah meminta bantuan sahabatnya
iaitu Azam seorang lulusan bidang undang-undang untuk memfailkan kes tuntutan
tanah seluas empat ekar itu. Melalui penghujahan Azam, beliau telah berjaya
menyakinkan mahkamah bahawa Kaduk menyerahkan ayam Kunani kepada raja tanpa
kerelaannya hatinya. Hal ini menyebabkan kemenangan berpihak kepada Hakim.
Setelah itu, Hakim merancang untuk menternak ayam secara pertanian kontrak
dengan syarikat besar yang menubuhkan cawangan di Malaysia dengan nama
Rangkaian Jasa Agrikultur atau singkatannya RAJA. Hakim menternak ayam bagi
menyahut seruan kerajaan yang banyak memberi insentif kepada penternak. Kesungguhannya terbukti apabila Hakim telah
membuat pinjaman bank melebihi dua ratus ribu ringgit. Hakim terpaksa meminda
kertas kerjanya beberapa kali dan hasil
bantuan seorang Yang Berhormat telah menyebabkan bank meluluskan pinjaman tersebut
untuk membina sebuah reban ayam tertutup yang dilengkapi sistem penyaman udara
serta peralatan memberi makanan secara semi automatik. Setelah kelulusan bank
diperoleh, satu perjanjian kontrak di meterai antara Hakim dan syarikat RAJA,
maka projek penternakan ayam pun bermula
Konflik mula timbul setelah setahun
Hakim menjadi penternak ayam. Sahabat
karibnya Azam telah pulang dari luar negara kerana berkursus dan terus berjumpa
dengan Hakim. Hakim telah menceritakan masalah yang dialaminya sepanjang dia
menjadi penternak ayam iaitu terdapat rungutan orang kampung terhadap lorinya
yang telah menyebabkan keadaan jalan kampung bertambah teruk. Selain itu, hakim
menjelaskan kepada Azam bahawa hidupnya dibelenggu hutang dengan menunjukkan
penyata hasil jualan ayam dari rebannya
yang bernilai lapan puluh lima ribu ringgit. Namun begitu hanya tiga belas ribu
ringgit sahaja yang diterimanya kerana selebihnya digunakan untuk membayar
hutang kepada syarikat RAJA. Jumlah wang
yang diterima itu pula terpaksa digunakan untuk membayar pelbagai kos seperti
bil elektrik, bil air, hutang bank dan sebagainya. Hakim menzahirkan
penyesalannya tentang memilih ternakan kontrak yang dianggapnya situasi menang
menang tetapi keadaan yang sebaliknya pula berlaku. Hakim mula menyedari bahawa
dirinya telah dieksploitasi oleh
Syarikat RAJA melalui harga dedak dan ubat untuk ayam ternakannya sehingga
hutangnya meningkat. Hakim menganggap dirinya menerima nasib yang sama seperti
nasib datuk yang tertipu oleh orang yang memiliki kuasa.
KELEBIHAN TEKNIK KWL
Membantu pembaca mencipta pembacaan yang
lebih efektif untuk diri sendiri.
Teknik KWL merupakan salah satu
teknik yang digunakan untuk membuat bahan bantuan menganjar (BBM) atau alat
bantuan menganjar (ABM). Teknik ini sangat sesuai digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran dalam kelas kerana ianya membantu pembaca mencipta
pembacaan yang lebih efektif untuk diri sendiri. Dalam tekknik KWL ini
pelajar-pelajar dapat memahami bahan bacaan deskriptif secara kritikal. Oleh
hal yang demikian, untuk melancarkan teknik ini, para pendidik atau guru-guru
perlu membuat persediaan lebih awal terhadap apa yang hendak diajar kepada
pelajar. Misalnya menyediakan satu teks yang tidak terlalu panjang untuk dibaca
dan dianalisi oleh pelajar. Dengan itu, guru-guru dapat menilai sejauhmana
tahap kefahaman pelajar-pelajar terhadap teks tersebut.
Menjelajahi topik
yang dikaji daripada pelbagai perspektif.
Melalui teknik KWL ini,
pelajar-pelajar dapat menjelajahi topik yang dikaji daripada pelbagai
perspektif. Dalam pembacaan teks secara kritikal ini. Pelajar-pelajar akan menilai
dari semua sudut atau aspek yang ingin mereka ketahui. Misalnya dalam subjek
sastera ini yang berkaitan dengan teks sastera dalam cerpen, pelajar-pelajar
harus membaca dengan teliti bagi mencari maklumat-maklumat penting yang
berkaitan dengan tema, persoalan, nilai, kronologi cerita dan pengakhiran
cerita. Dengan itu mereka akan mendapat gambaran cerita secara efektif dan
berkesan.
Membantu pembaca
memahami dengan lebih mendalam lagi mengenai sesuatu topik yang dikaji.
Teknik KWL dapat membantu pembaca memahami
dengan lebih mendalam lagi mengenai sesuatu topik yang dikaji. Semasa proses
pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan mereka hanya tertumpu kepada bahan
bantuan menganjar sahaja. Bahan bantuan menganjar ini dapat menarik minat para
pelajar untuk memberi tumpuan dengan lebih baik di dalam kelas. Oleh hal yang
demikian, mereka dapat memahami jalan cerita yang dikemukan dalam cerpen dengan
baik.
Membantu pembaca
membuat kesimpulan baharu mengenai topik yang dikaji berdasarkan maklumat
baharu yang diperoleh dan dengan pengetahuan sedia ada berkaitan topik yang
dikaji.
Teknik KWL ini merupakan teknik yang
sangat sesuai dalam matapelajaran sastera. Hal ini kerana, ianya dapat membantu
pembaca membuat kesimpulan baharu mengenai topik yang dikaji berdasarkan
maklumat baharu yang diperolah dan dengan pengetahuan sedia ada berkaitan topik
yang dikaji. Hal ini dikatakan sedemikian kerana, apabila sesorang pelajar
membaca teks yang diberikan oleh guru-guru. Persoalan terhadap teks tersebut
pasti wujud kerana para pelajar ingin mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan
dengan cerita dalam teks yang diberikan oleh guru-guru. Kadangkala, cerpen yang ditulis mengandungi
perkara-perkara yang sukar untuk difahami kerana menggunakan cara pengolahan
cerita yang terlalu sukar untuk difahami. Oleh hal yang demikian, dengan
wujudnya soalan-soalan yang tidak difahami ini, pelajar akan bertanyakan soalan
kepada guru. Dari itu, para pelajar akan membuat refleksi terhadap apa yang
telah dipelajari.
MENGAPA BAHAN BANTUAN
MENGAJAR DIPERLUKAN
Ø MEMBANTU GURU DALAM
PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Ianya memainkan peranan sebagai membantu tugas guru
di dalam menerangkan isi pengajaran. Pelajar akan mudah memahami sesi
pembelajaran dalam kelas dan guru berjaya menarik perhatian pelajar untuk
mendengar apa yang akan diajar. Sesi pembelajaran yang akan berlaku juga akan
membantu guru untuk mengajar dengan mudah serta isi pengajaran akan diterima
oleh pelajar dengan baik. Teknik pengajaran ini sangat membantu guru dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
Ø MENGAWAL DISIPLIN
PELAJAR SEMASA PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEDANG BERLAKU.
Melalui teknik yang digunakan ini, pelajar akan
memberi perhatian kepada pengajaran yang sedang berlaku. Hal ini sekali gus
akan melahirkan satu interaksi dan kerjasama antara pelajar dengan guru dan
pelajar dengan pelajar. Pelajar dan guru akan saling bersoal jawab dan
interaksi semasa sesi pembelajaran akan diterima baik oleh pelajar. Pelajar
akan mengikuti cara yang akan diajar tanpa rungutan rasa bosan dari pelajar.
Ø MENGURANGKAN KEBOSANAN
PELAJAR SEMASA BERLAKUNYA PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Kaedah yang digunakan akan membantu
pelajar berminat untuk belajar. Mereka akan tertarik dengan bahan yang dibawa
oleh guru dalam kelas dan pelajar akan bersungguh-sungguh untuk belajar. Teknik ini juga akan dapat mempertingkatkan
keghairahan untuk belajar. Kelainan yang dibawa oleh guru dalam kelas akan
menarik pelajar untuk bersemangat memulakan sesi pengajaran yang akan berlaku.
Kadang kala kelainan yang dibawa oleh guru membawa kebaikan dan menarik
perhatian pelajar untuk belajar.
Ø PENGGUNAAN ALAT BANTU
MENGAJAR (ABM) DAPAT MENGAWAL SERTA MENGATASI MASALAH KEKURANGAN TENAGA
PENGAJAR KEKURANGAN MASA.
Hal ini akan mengatasi masalah yang sedang meruncing
di setiap sekolah. Melalui kaedah yang dilakukan akan menyebabkan guru sempat
untuk masuk mengajar dalam kelas. Masalah kekangan masa dan guru tiada dalam
kelas tidak lagi akan berlaku. Masalah pelajar poteng kerana tidak berminat
untuk belajar juga akan berkurangan. Oleh sebab itu para guru haruslah sentiasa
kreatif untuk menarik perhatian pelajar untuk semangat dan menerima sesi
pembelajaran dengan baiknya. Selain itu juga guru dapat menjimatkan masa dan
pelajar akan belajar lebih banyak dalam masa yang singkat.
Ø MEMAHAMI SECARA LEBIH
MENDALAM DAN REALISTIK TENTANG TAJUK YANG DIAJAR.
Pelajar juga akan dapat mengekalkan ingatan yang
lebih lama terhadap isi-isi pengajaran. Teknik yng digunakan ini juga akan
dapat berasakan keseronokan belajar dan mengelakkan rasa jemu terhadap
pengajaran guru. Tajuk yang akan diajar oleh guru akan mudah diingati dengan
adanya formula teknik yang diajar oleh guru itu. Warna warna kekreatifan cara
dan teknik ABM diterjemahkan dalam kelas akan mudah diingati oleh pelajar
kelak. Pemahaman terhadap tajuk yang akan diajar oleh guru diteri baik oleh
pelajar kelak.
SENARAI AKTIVITI YANG
DIJALANKAN SEPANJANG PAMERAN











No comments:
Post a Comment